Artikelen

Snelschaak regels (vervolg)

  • Afdrukken

Tijdens het snelschaakkampioenschap van Lewenborg bromde ik op de vraag wat te doen bij een illegale zet: "Winst claimen, een Illegale zet beëindigt de partij". Hierbij had ik niet de bedoeling het gebruikelijke coulant omgaan op de club met fouten van de tegenstander te verbieden. Het gevolg was echter dat verder op de avond verschillende malen vrolijk winst werd geclaimd op basis van een illegale zet.

Rudy vraagt in zijn verslag om duidelijkheid over de te gebruiken regel. In een officiële snelschaak wedstrijd, die volgens de FIDE regels wordt gespeeld, is het claimen van een punt bij het uitvoeren van een illegale zet juist. De zet dient te zijn voltooid door het indrukken van de klok en de claimende partij dient mat potentieel te hebben. Na het constateren dient de klok te worden gestopt en kan de tegenstander beroep aantekenen bij de wedstrijdleider. Hierbij is het van belang of de wedstrijdleider een of meerdere partijen in het oog houdt.

Dat de schaakregels er niet voor niets zijn wordt geïllustreerd door een gruwelijke slachtpartij na een illegale zet die deze week in Ierland plaats vond. Enkele details zijn te vinden in deze link.

   LB Snelschaken Sc TPR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 
1. Ramon          8  25  X 1 1 0 1 1 1 1 1 1  
   Tjipko         8  25  0 X 1 1 1 1 1 1 1 1  
3. Aldert-Jan     7  25  0 0 X 1 1 1 1 1 1 1  
4. Arthur         5  25  1 0 0 X 1 0 1 1 0 1  
5. John           4  25  0 0 0 0 X 1 0 1 1 1  
   Rudy           4  25  0 0 0 1 0 X 1 0 1 1  
   Boudewijn      4  25  0 0 0 0 1 0 X 1 1 1  
8. Jan            3  25  0 0 0 0 0 1 0 X 1 1  
9. Henk           2  25  0 0 0 1 0 0 0 0 X 1  
10.Jacob          0  25  0 0 0 0 0 0 0 0 0 X